El Calafate, Perito Moreno en Los Glaciares

Op vrijdagavond 12 november 2010 zijn we vertrokken richting Buenos Aires. Eerst naar Rome en daar overstappen. Het was nog even spannend, want het stormde en bijna alle vluchten vanaf Schiphol hadden vertraging. Gelukkig die van ons niet, dus we waren op tijd in Rome om de vlucht naar Buenos Aires te halen. In Buenos Aires moesten we lang wachten op onze binnenlandse vlucht naar El Calafate. We hebben de tijd buiten in de zon doorgebracht. Het was 30 graden en de zon scheen volop. Gevolg: verbrande neus en armen…

In El Calafate begon de vakantie pas echt. De tent daar opgezet, het plaatsje verkend en een aantal busreizen geregeld.

Camping El Calafate

De volgende dag een uitstapje gemaakt naar een hele grote gletsjer; Perito Moreno. Het was daar prachtig. Een gigantische gletsjer met een prachtige blauwe kleur, waar je bij langs kon lopen. Om de haverklap vielen er stukken vanaf met donderend geraas.

Perito Moreno

Het eerste stuk van dag 1 was best zwaar. Het waren onze eerste meters met rugzakken die zwaarder waren dan de bedoeling was en schouders die dat gewicht niet gewend waren. Uiteindelijk kwamen we bij de eerste camping, Poincenot aan. Die lag tussen de bomen met een riviertje verderop waar we ons water uit konden en moesten halen. Die bomen waren geen overbodige luxe; ze hielden de tent mooi uit de stormachtige wind.

Tent onder de bomen

Water halen uit de rivier

Vanaf een open plek bij de camping hadden we een prachtig uitzicht op de berg waar het park bekend om staat: Cerro FitzRoy. Deze berg is genoemd naar Robert Fitzroy, de kapitein van het schip de Beagle waarmee Darwin zijn reis rond de wereld maakte. Door deze reis heeft hij zijn evolutietheorie geschreven. De berg wordt ook wel Cerro Chaltén genoemd; Cerro betekent berg in het Spaans en Chaltén betekent ‘rokende berg’ in de taal van de Tehuelche indianen. Dit omdat er bijna altijd een wolk om de top van de berg hangt. Ook toen wij er waren.

Cerro Fitzroy

We zijn er een paar nachten gebleven en op een ochtend lag er een laagje sneeuw. Het had ‘s nachts gesneeuwd.

Sneeuw op de camping

Vanaf de camping hebben we een uitstapje gemaakt naar een uitzichtpunt op een meertje onder de toppen van Cerro FitzRoy. Het meer was nog bevroren en we werden er bijna weggeblazen, maar het was er wel mooi.

Klimmen

Uitrusten

Genieten van het uitzicht

Weer verder klimmen

Bevroren meer

Na een paar nachten en een paar daguitstapjes, trokken we weer verder naar de volgende camping De Agostini.

Zware rugzak

Meertje

Samen

Richting de bergen

Bij camping De Agostini is een gletsjermeer. Het water in dat meer komt direkt van de gletsjer, die aan het begin (of einde) van dit meer ligt.

Camping De Agostini

Gletsjer

Ijswater

Roofvogel op zoek naar wat lekkers

Vanaf De Agostini liepen we weer terug naar El Chaltén, waar we diezelfde avond de bus terug naar El Calafate hebben genomen. Na 5 dagen in de ‘rimboe’ was het vreemd om weer terug te zijn in de bewoonde wereld en om weer vanalles te kunnen eten na al die dagen geleefd te hebben op pasta en trekkersmaaltijden.

In El Calafate zochten we snel weer ‘onze’ camping op om daar weer 2 nachtjes te kamperen. Daarna was het tijd om de grens met Chili over te steken naar het nationale park Torres del Paine.

Click on a tab to select how you'd like to leave your comment